Ack, dagens ungdom... (Mentalstripp)

I detta inlägg tänkte jag låtsas vara en äldre dam, en lite surmulen sådan. Eller kanske inte, men... äsch, läs i stället.
OBS! Titta noggrannt efter glimten i mitt öga (som du förvisso inte ser i texten, men du fattar vad jag menar). Jag gör det här för att dels utmana mina författarkunskaper, men dels också för att försöka uttrycka mina personliga åsikter i skrift.

Hej och välkomna till Grebbestads gnällande, men också hyllande, debatterande politiker som gärna tittar sina åhörare (eller vad man nu brukar säga) i ögonen och talar tydligt till dem, i stället för att mumla ner i bordet. (Det var dagens kalla, dryga sanning).
I dag hade jag tänkt disskutera den yngre generationen, det vill säga barn och ungdomar i Sverige från 12 år upp till 25, men även eventuellt människor utanför den åldersgruppen.
Ska jag vara rakt på sak så handlar inlägget om människor - som överhuvudtaget inte bryr sig om politik och det samhälle vi ska leva och frodas i.
Låt säga att du är lika gammal som mig, alltså cirka 19 solsnurr. Visst bryr du dig väl om dina studier och vill att de ska fungera så bra och smidigt som möjligt? Eller så tänker du på ditt jobb. Trivs du? Hur fungerar allting? Överhuvudtaget menar jag? Hur som helst, visst tänker du väl?

Det som jag känner mig orolig för och ganska frustrerad på är att så många ungdomar (vad jag har sett) inte verkar ha någon form av åsikt. Den som inte har en åsikt, eller snarare; säger sig inte ha en, har denne funderat över frågorna ovan? Har de gjort det så har de väl visst en åsikt?
Eftersom jag presenterade detta inlägg som ett gnälligt inlägg så måste jag också undra och känna mig frustrerad över varför så, så många inte ens röstar! Jag förstår verkligen inte och blir därför rent utsagt redigt provocerad.
Är man 19 år känner man skillnad på höger och vänster. Eller det borde man kunna göra i alla fall!
Med den här "avreaktionen" menar jag inte att jag vill bestämma vilket block ni ska hålla på, det är inte det jag är ute efter. Fast jo, det är klart att jag tycker den ena sidan väger tonvis mer, men det är vad jag tycker (:

Jag känner nu att texten blir ganska "avhuggen" eftersom jag tappade tråden lite. Men jag skulle tro att de folk som faktiskt tagit en del av sin tid till att läsa mina nedskrivna tankar förstår vad jag menar ;).

Någon slags notis: Länge leve svensk punk! <3 (T. ex. KSMB - Dagens Ungdom).

Notis som har lite mer med saken att göra: Jag är ganska så förälskad i F!. Vi firar väl i alla fall två år nu, minst.

Jag orkar inte läsa i genom texten. Det får bli min undanflykt om du tycker att den är tafatt, halvklar och flummig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0