Diet för en vegetarian?

Hela tiden pratas det om dieter hit och dit och vad som ska vara hälsosamt eller inte.
Det jag reagerat på i alla kända "superdieter" är att kött är ett återkommande inslag. Att kött innehåller en massa proteiner vet ju alla och att man ska äta mer proteiner och mindre kolhydrater. Det står alltid om olika typer av dieter, vilket vanligt magasin man än slår upp. (Jag antar att kvinnomagasin lägger in mer sådant än herrmagasin, men det är inget jag är jättesäker på. Men det känns ganska givet).

Men hur många har tänkt på oss vegetarianer? Eller ännu bättre; veganerna? Finns det särskilda tidningar till oss? Jag säger nu inte att hela världen saknar vegorecept, men jag tycker det borde finnas mer av det.
Sedan kan jag ju tillägga att det finns en himla massa folk som är intolleranta mot olika produkter också. Skillnaden där är väl att intollerans inte är ett självständigt val som vegetarianism och veganism för det mesta är.

Till frågan: Kan ingen ge mig tips på en trevlig diet?
Alltså ingen hårdbantardiet, jag vill ju inte banta, bara komma i bättre form.

Det skulle vara skönt att kunna äta god, nyttig och mättande mat varje dag, samtidigt som jag kommer i bättre form och mår bra både fysiskt och mentalt!

Jag glömde skriva att jag också hört att vegetarianer statistiskt sett är smalare är köttätande människor. Det känns ju logiskt på ett sätt; jag har faktiskt tappat en del i vikt sedan februari då jag blev vegetarian, men samtidigt känns det ju lite konstigt att det finns så mycket kött i de där flashiga dieterna. Värt att spåna över...

Låt mattipsen regna in! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0